سبک زندگی

طرز تهیه یک اسپرسو ناب در کنار خانواده

اسپرسو با طعم اف بی کالا

طرز تهیه یک اسپرسو ناب در کنار خانواده

می خواهید از امروز ، عصاره اسپرسو را در خانه خودتان بگیرید ! احتمالا اگر اسپرسو باز باشید ، شما عاشق اسپرسو های کافه مورد علاقه تون هستین ،  اما شاید نتوانید در هر زمانی که اراده کردید قهوه‌ای نوش کنید به کافی شاپ بروید!

 ولی همیشه ، نوشیدن اسپرسو در خانه لذت خاص خودش را دارد و شاید هم بخواهید در دورهمی های خود ، شات قهوه لاته، اسپرسو ناب، یا … سهیم کنید در این حال، پیشنهاد می کنیم کافه را به خانه بیاورید. به همین منظور بهتر است اگر با طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه خانگی آشنایی ندارید این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا در نهایت بتوانید لذت درست كردن قهوه اسپرسو  و چشیدن آن را به خوبی احساس کنید.

همانطور که می دانید ، قهوه اسپرسو تهیه شده با دستگاه اسپرسوساز بسیار با کیفیت‌تر از قهوه‌ اسپرسوی تهیه شده با موکاپات است و در این مقاله قصد داریم روش تهیه قهوه با دستگاه قهوه ساز را آموزش دهیم.

 ضمنا لازم به ذکر است که ، برای تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه قهوه ساز، کار کمی آسان‌تر است و مراحل تهیه و روش تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز بعد از خرید قهوه با کیفیت به شرح زیر است:

مشخصا ، همانطور که ممکن است این مراحل و روش‌های تهیه قهوه اسپرسو در برخی دستگاه‌ها متفاوت باشد ، گه البته ما این مقاله را بر اساس اسپرسازهای با کیفیت و استاندارد که توسط تیم بازاریابی اف بی کالا تهیه شده اند ، ارائه داده ایم.

اولین قدم: ریختن آب در مخزن دستگاه اسپرسوساز

در اولین مرحله باید مخزن دستگاه را از آب پر نمایید. برخی از دستگاه‌ها دارای فیلتر تصفیه و رسوب‌گیری آب هستند اما برخی دارای چنین فیلتری ندارند. بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه، شما بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید تا در آینده برای دستگاه شما مشکلی ایجاد نشود.

دومین قدم: پر کردن پرتا فیلتر از پودر قهوه

34 1

در مرحله بعد باید پرتافیلتر را از پودر قهوه پر نمایید، دقت نمایید برخی دستگاه‌ها بر روی مخزن پرتافیلتر خود خط‌هایی دارند که با اعداد ۱، ۲ و ۴ مشخص شده است. این اعداد مشخص کننده تعداد فنجان قهوه‌ای است که شما قصد دارید تهیه کنید. 

اگر یک فنجان قهوه می‌خواهید تا عدد یک، اگر دو فنجان می‌خواهید تا عدد 2 و اگر ۴ فنجان قهوه می‌خواهید تا عدد ۴ پرتافیلتر را از پودر قهوه پرنمایید.

لازم به ذکر است که برخی از دستگاه‌ها بر روی مخزن پرتا فیلتر خود عدد ندارند و بجای آن چند پرتافیلتر دارند. یک پرتافیلتر برای یک فنجان و یک پرتافیلتر برای دو فنجان قهوه.

اگر قصد دارید قهوه اسپرسو خود را با دستگاه اسپرسوساز تهیه کنید باید هنگام خرید قهوه به فروشنده اعلام نمایید که پودر قهوه را برای تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز نیاز دارید تا دانه‌های قهوه را با درجه آسیاب مناسبی برای شما آسیاب کند.

طرز تهیه یک اسپرسو ناب در کنار خانواده

سومین قدم: فشرده کردن پودر قهوه با تمپر

پس از پر کردن پرتا فیلتر از پودر قهوه با تمپر سطح روی قهوه را صاف و کمی فشرده نمایید. باید پرتافیلتر را تا خط روی آن از قهوه‌ی متراکم شده پر کنید.

اشتباهی که بیشتر افراد در این هنگام انجام می‌دهند فشرده‌سازی بیش از حد قهوه با تمپر (وسیله‌ای کوچک شبیه گوشتکوب برای فشرده سازی قهوه) است.

اگر هنگام تهیه قهوه، قهوه را در پرتافیلتر بسیار فشرده کنید عصاره قهوه هنگام خروج از پرتافیلتر به صورت نامرتب و قطره‌ای خارج می‌شود. در صورتیکه اگر قهوه ما درست متراکم شده باشد هنگام خروج، قهوه به صورت پیوسته (اصطلاحا دم موشی) خارج می‌شود.

چهارمین قدم: قفل کردن پرتافیلتر

32

پس از پر کردن پرتا فیلتر آن را در محل خود در قهوه ساز جاگذاری کنید. دقت شود که پرتا فیلتر را به صورت کامل بچرخانید تا در قهوه ساز قفل شود.

اکنون دستگاه را روشن ‌کنید و منتظر بمانید تا چراغ دستگاه روشن شود.

دستگاه‌های تهیه قهوه عموما دو چراغ دارند، یک چراغ برای تهیه قهوه اسپرسو و یک چراغ برای تهیه شیر یا فوم برای لته و کاپوچینو که با تصویر کاربرد هرکدام مشخص شده است.

برخی از دستگاه‌های تهیه قهوه دارای دکمه‌ای ولومی (چرخشی) هستند که برای تنظیم میزان سنگینی طعم قهوه استفاده می‌شود و از Light تا  Heavy درجه بندی شده است. اگر شما تمایل دارید قهوه سبک‌تری میل کنید باید دکمه را بر روی حالت  Light قرار دهید و اگر قصد دارید قهوه سنگینی داشته باشید باید دکمه را در حالت Heavy قرار دهید. متعادل‌ترین حالت وسط این دو مقدار است.

طرز تهیه یک اسپرسو ناب در کنار خانواده

پنجمین قدم: شروع عصاره گیری قهوه اسپرسو

گوسونیک مدل Gem 867 کد1022 2

هنگامی که چراغ تهیه قهوه روشن شد دکمه شروع را بزنید. اکنون پس از چند ثانیه شاهد خروج قهوه از زیر پرتافیلتر خواهید بود.

پس از اینکه قهوه به مقدار دلخواه از پرتافیلتر خارج شد دکمه را خاموش کنید و منتظر بمانید تا چراغ تهیه شیر روشن شود.

اگر شما تمایل داشته باشید تنها یک قهوه اسپرسو میل کنید، اکنون قهوه شما آماده است و می‌توانید از آن لذت ببرید اما اگر شما قصد دارید یک کاپوچینو و یا لته تهیه کنید مراحل دیگر را نیز ادامه دهید.

علاوه بر این روش، چند روش دیگر برای تهیه قهوه در منزل وجود دارد که ما در مقاله “چگونه در منزل قهوه فرانسه و اسپرسو حرفه‌ای درست کنیم؟” به طور مفصل شرح داده‌ایم. اگر علاقمند به این موضوع هستید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

ششمین قدم: طرز تهیه کاپوچینو و لته (لاته)

در این قسمت مقاله می‌خواهیم طرز تهیه کاپوچینو و لته را به شما آموزش دهیم. قبل از اینکه به آموزش و روش تهیه کاپوچینو و لته بپردازیم بهتر است این دو نوع قهوه را به شما معرفی مختصری کنیم.

طرز تهیه یک اسپرسو ناب در کنار خانواده

کاپوچینو قهوه اسپرسویی است که به آن شیر گرم شده و فوم شیر اضافه شده است.قهوه لاته هم مانند کاپوچینو قهوه اسپرسویی است که به آن شیر گرم شده و فوم شیر اضافه شده است. تفاوت لته و کاپوچینو در میزان و مقدار شیر گرم شده و فوم است.

کاپوچینو از سه لایه تشکیل شده است. لایه‌ی اول یک شات قهوه اسپرسو، لایه‌ی دوم یک شات شیر گرم شده و لایه‌ی سوم یک شات فوم شیر لته هم مانند کاپوچینو از سه لایه تشکیل می‌شود. لایه‌ی اول یک شات قهوه اسپرسو، لایه‌ی دوم یک و نیم شات شیر گرم شده و لایه‌ی سوم نیم شات فوم شیر است.

پس تنها تفاوت کاپوچینو و لته در میزان شیر گرم شده و فوم شیر است !!!

برای تهیه کاپوچینو و لته باید پس از تهیه قهوه اسپرسو به آن شیر گرم شده و فوم شیر اضافه کنید.

برای تهیه فوم شیر و شیر گرم شده برای تهیه کاپوچینو و لته دو سبک پیش رو دارید.

سبک 1: برخی دستگاه‌ها خود دارای مخزن شیر هستند و شما باید شیر را ابتدا درون این مخزن بریزید و پس از روشن شدن چراغ آماده بودن شیر، دکمه مربوط به شیر را بزنید تا شیر داغ به صورت ترکیبی از شیر گرم شده و فوم به فنجان قهوه شما اضافه شود. پس از پرشدن فنجان دکمه را خاموش کنید و از کاپوچینو و لته تهیه شده لذت ببرید.

سبک 2: برخی دستگاه‌ها مخزن تهیه شیر مجزا ندارند و باید شیر را درون یک قهوه جوش و یا شیر جوش بریزید. در این دستگاه‌ها پس از روشن شدن چراغ تهیه شیر (چراغ بخار) باید قهوه جوش (شیرجوش) را در زیر دستگاه بگیرید بطوریکه خروجی مخزن بخار در شیر قرار گیرد سپس دکمه خروج بخار را بزنید و یا بچرخانید.

لازم است بدانید که برخی دستگاه‌ها برای خروج بخار دکمه‌ی ولومی (قابل چرخش) دارند که با چرخش دکمه، بخار از خروجی خارج می‌شود و به داخل شیر می‌رود.

توجه داشته باشید که هنگام خروج بخار، لوله خروجی بخار تا وسط ظرف در شیر قرار گیرد. همچنین بهتر است ظرف شیرجوش را کمی مایل کنید تا شیر شروع به چرخش کند. چرخش شیر سبب می‌شود که فوم بهتری بدست آورید.

پس از آنکه شیر داغ شد و فوم روی آن تشکیل گردید شیر داغ شده و فوم را به فنجان قهوه اسپرسو خود اضافه کنید.

اکنون کاپوچینو یا لته شما آماده است.

طرز تهیه یک اسپرسو ناب در کنار خانواده

اسپرسوسازهای استاندارد پیش نهادی افــــــ بـــی کـــالا

آموزش گام به گام تهیه قهوه فرانسه عالی با دستگاه اسپرسوساز :

nas1

تهیه قهوه فرانسه با دستگاه یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه قهوه است. برای تهیه قهوه فرانسه با دستگاه  باید قهوه با آسیاب مناسب برای دستگاه فرانسه‌ساز را تهیه کرده باشید.

مراحل تهیه قهوه فرانسه با دستگاه به شرح زیر است:

مرحله 1: آب را در مخزن آب دستگاه می‌ریزید. بهتر است برای افزایش عمر دستگاه از آب تصفیه شده استفاده نمایید.

مخازن آب دستگاه‌های فرانسه ساز دارای درجه‌بندی هستند و هر درجه نشان دهنده یک فنجان است پس اگر شما به چهار فنجان قهوه نیاز دارید مخزن را تا درجه چهار از آب پرنمایید.

مرحله 2: فیلتر کاغذی قهوه را در مخزن قهوه قرار دهید. بسیاری از دستگاه‌های فرانسه‌ساز دارای یک فیلتر فلزی هستند اما برای افزایش عمر دستگاه بهتر است که از یک فیلتر کاغذی نیز استفاده نمایید.

مرحله 3: قهوه را داخل مخزن قهوه بریزید. به ازای هر فنجان قهوه که قصد دارید تهیه کنید یک تا دو قاشق چایخوری سر پر پودر قهوه داخل مخزن بریزید.

مرحله 4: ظرفی که می‌خواهید قهوه در آن بریزد را در جای خود و در زیر مخزن قهوه قرار دهید و دکمه شروع فرایند تهیه قهوه را بزنید.

عصاره قهوه فرانسه پس از چند ثانیه به داخل ظرف می‌ریزد و قهوه شما آماده میل کردن است.

برای استفاده از قهوه فرانسه می‌توانید به آن شیر و شکر اضافه نمایید تا طعم مطلوب‌تری داشته باشد.

برخی از دستگاه‌های تهیه قهوه دارای دکمه‌ای ولومی (چرخشی) هستند که برای تنظیم میزان سنگینی طعم قهوه است و از Light تا  Heavy درجه بندی شده است.

 اگر شما تمایل دارید قهوه سبک‌تری میل کنید باید دکمه را بر روی حالت  Light قرار دهید و اگر قصد دارید قهوه سنگینی داشته باشید باید دکمه را در حالت Heavy قرار دهید. متعادل‌ترین حالت وسط این دو مقدار است.

روش تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

تصویر

مواد و وسایلی که برای تهیه یک قهوه ترک با قهوه جوش نیاز دارید عبارت است از: قهوه جوش (جذوه)، پودر قهوه ترک، آب سرد و شکر (در صورت نیاز). ابتدا به ازای هر فنجان قهوه، یک فنجان آب سرد به داخل قهوه جوش (جذوه) ‌بریزید، سپس به ازای هر فنجان یک تا دو قاشق چایخوری سر پر قهوه ترک به قهوه جوش اضافه ‌کنید.

 اگر تمایل دارید قهوه شما کمی شیرین باشد در این مرحله می‌توانید شکر و یا قند را به قهوه جوش اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید تا محلولی یک دست آماده شود. اکنون قهوه جوش را بر روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید. توجه داشته باشید پس از قرار دادن قهوه جوش بر روی حرارت از هم زدن آن خودداری کنید.

 هر چه زمان بیشتری برای تهیه قهوه صرف شود کیفیت قهوه به دست آمده بیشتر خواهد بود. دلیل استفاده از آب سرد هم همین موضوع است که قهوه در زمان بیشتری آماده شود. دقت داشته باشید که هنگامی که قهوه بر روی حرارت قرار دارد قاشق را درون قهوه جوش قرار ندهید زیرا این امر از ایجاد کف و حرکت قهوه به بالا جلوگیری می‌کند.

 پس از گذشت چند دقیقه لایه‌ای غلیظ از قهوه بر روی آن تشکیل می‌شود. پس از تشکیل لایه فوم قهوه جوش را از روی حرارت برداشته و لایه‌ی تشکیل شده را با قاشق به داخل فنجان بریزید و مجدد قهوه جوش را بر روی حرارت قرار دهید. این کار را تا سه بار می‌توانید انجام دهید.

 البته توجه داشته باشید که در حین انجام کار، قهوه نباید قل خورده و یا به جوش آید. پس از این که فوم را درون فنجان ریختید قهوه را مجددا بر روی حرارت قرار دهید و قبل از جوش آمدن قهوه آن را به فنجان خود اضافه کنید.

اکنون قهوه بی‌نظیری شما آماده است. قهوه ترک را در کشورهای عربی و ترکیه به همراه شیرینی، باقلوا و یک لیوان آب سرو می‌کنند.

روش تهیه قهوه ترک یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه قهوه است و شما به راحتی می‌توانید با این روش یک قهوه ترک عالی را در منزل تجربه کنید.

دســته های منتخـــب محصولات افــــــ بـــی کـــالا

نوشیدنی ساز (60)

لوازم ویژه خانگی برقی (7)

لوازم شخصی برقی (10)

لوازم خانگی برقی (141)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *