آموزشی, وبلاگ

تفاوت خودکار و روان نویس و خودنویس

تفاوت خودکار و روان نویس و خودنویس

روان نویس چیست؟

برای روان نویس باید گفت که یک نوع قلم است که دارای جوهر روان است و از مخزن آن به سمت نوک روان میشود.

جوهر روان نویس ها نسبت به خودکار ها دیرتر خشک شده و طول عمر بالاتری دارند و به همین دلیل هست که می گویند ، در زمان استفاده از روان نویس تند تر بنویسید تا جوهر روی کاغذ پخش نشود

دلیل آن هم این است که جوهر آن روان تر بوده و بروی کاغذ هم روان تر حرکت می کند.

یکی از مزایای روان نویس‌ها نسبت به خودکار امکان تعویض مخزن جوهر آن و شارژ مجدد است که همین امر آن را به یک کالای مقرون به صرفه تبدیل می‌کند.

خودنویس چیست؟

برای اولین بار اروپاییان از خونویس استفده کردند ، به این صورت که سر خودنویس خود را در ظرف جوهر فرو کرده و پس از آغشته شدن نوک خودنویس به جوهر شروع به نوشتن می کردند.

اما با پیشرفت تکنولوژی کاربرد آن نیز تغییر کرد. این ابزار نوشتن، یک کالای لوکس است که از جوهر روان در آن استفاده می‌شود.

مخزن جوهر برخی از انواع آن بصورت دستی پر می‌شود و یا بصورت فشنگی امکان تعویض آن وجود دارد. بهترین قسمت کار با خودنویس و لذت بخش ترین آن ، اینست که نوک خودنویس دو تکه است و هرچقدر فشار بیشتری به آن وارد کنید خط ترسیم شده پهن‌تر می‌شود.

لازم بر‌ این مخزن مرکب در خودنویس به دو جنس پلاستیکی و فلزی وجود دارد که امکان تعویض برای نوع پلاستیکی آن وجود دارد.

مقایسه انواع قلم

همانطور که مشخص است ، تفاوت‌های جزئی و کلی بسیاری برای انواع این قلم ها ، می‌توان در نظر گرفت که در ذیل به مهم‌ترین تفاوت های آنها می پردازیم.

مقایسه جوهر

خودکار را می‌توان در مدت زمان طولانی استفاده نکرد و نگران خشک شدن جوهر آن نبود، در حالیکه مخزن خودنویس را در صورت عدم مصرف باید شستشو داد تا برای استفاده مجدد آماده شود.

مشکل دیگری که در رابطه با خودنویس وجود دارد، جوهر پس‌دادن آن به لباس و ایجاد لکه است که این امر در رابطه با خودکار به ندرت اتفاق می‌افتد.

جوهر موجود در خودکار کاملا غلیظ است اما جوهر خودنویس رقیق بوده که همین امر به اتمام آن سرعت می‌بخشد و فاصله زمانی پر کردن مخزن مرکب کوتاه‌تر می‌شود.

مقایسه پاک شدن جوهر از روی لباس

بهتر است بدانید که جوهر خودنویس را با محلول‌های شیمیایی قوی هم نمی‌توان پاک کرد به همین علت برای امضای اسناد و اوراق مهم از خودنویس استفاده می‌کنند، در صورتیکه جوهر خودکار به آسانی قابلیت پاک شدن دارد.

همانطور که قبلا اشاره کردیم برای نوشتن با خودکار باید یک فشار مضاعف به آن وارد کنیم، اما خودنویس کاملا روان و نرم برروی کاغذ به حرکت در می‌آید.

تفاوت خودکار و روان نویس و خودنویس

سخن آخر

روان نویس ، خودکار و خودنویس ، هر 3 ابزار نوشتن هستند و عنوان نوشت‌افزار را با خود یدک می‌کشند. هر فردی براساس نوع کاری که می‌خواهد انجام دهد باید از میان آنها یکی را برگزیند.

با توجه به شرایط موجود و روی آوردن اکثریت مردم به خرید اینترنتی، با مراجعه به سایت اف بی کالا می‌توانید از تنوع محصولات در زمینه نوشت افزار دیدن کرده و با توجه به برندهای اورجینال موجود همچون یوروپن ، پارکر دیپلمات و .. سلیقه خود دست به انتخاب بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *